Lähes jokainen on tilannut tuotteita Amazonista, tai ainakin kuullut kyseisestä yrityksestä. Kaikki eivät kuitenkaan tiedä, että Amazon aloitti Cadabra-nimisenä kirjakauppana vuonna 1994, vaikka nykyään se kattaakin kymmeniä tuoteluokkia.
Kaikki alkoi autotallista
Jeff Bezos – nykyään maailman rikkain mies – syntyi vuonna 1964 New Mexicon osavaltiossa Yhdysvalloissa. Hän valmistui vuonna 1986 maineikkaasta Princetonin yliopistosta ja työskenteli vuosia rahoitusalalla, ennen kuin sain idean verkkokirjakaupasta. Yrityksen toimistona sai toimia Bezosin autotalli. Verkkosivusto Amazon.com avattiin heinäkuussa 1995, ja siitä lähtien yhtiön tarina on ollut pelkkää nousukiitoa.
Bezos siirtyi autotallista teollisuusaluelle, jossa sijaitseviin tiloihin mahtui vain muutama sata kirjaa kerrallaan. Alusta asti Amazonin myyntivalttina oli sen normaaleja kirjakauppoja huokeammat hinnat, jotka houkuttelivat ensimmäisenä toimintavuonna noin sata tilausta päivästä, ja jo vuotta myöhemmin sata tilausta tunnissa.
Innovatiivisuus kantaa pitkälle
Bezos keksi tehdä kirjojen ostokokemuksesta interaktiivisemman antamalla käyttäjien kirjoittaa kirja-arvosteluja lukemistaan kirjoista. Asiakkaille annettiin myös mahdollisuus lukea kirjasta muutama sivu ennen ostopäätöksen tekemistä. Vuonna 2007 yhtiö puolestaan julkaisi ensimmäisen Kindle-lukulaitteen, joka mullisti kustannus- ja kirjakauppa-alaa. Vuonna 2012 Amazon aloitti kustannustoiminnan, joka keskittyy pääosin e-kirjoihin.
Yksi Amazonin myyntivalteista on ollut juurikin innovatiivisuus. Esimerkiksi Amazon Marketplace, jossa käyttäjät voivat myydä käytettyjä tuotteita, on ollut erittäin suosittu osa verkkokauppaa.
Jatkuva suosio ja uusia aluevaltauksia
Amazon.com houkuttelee miljoonia kävijöitä päivittäin. Amazon myöskin työllistää nykyään kymmeniä tuhansia ihmisiä ympäri maailmaa, sillä toimipisteitä löytyy Britanniasta, Kanadasta, Kiinasta, Japanista, Ranskasta ja Saksasta. Suomeen taikka muihin Pohjoismaihin Amazon ei ole vielä rantautunut, mutta toiminnan avaaminen myös tässä osassa maailmaa voi pian tulla todeksi.
Amazon vastasi vuonna 2018 7,7 prosenttia kaikesta jälleenmyynnistä Yhdysvalloissa ja onkin maailman suurin verkkokauppa. Kirjakauppana aloittanut yritys dominoi edelleen kirjojen saralla, sillä 88,9 prosenttia e-kirjojen myynnistä ja 42 prosenttia fyysisten kirjojen myynnistä tapahtui Amazonin kautta.
Seuraava askel Amazonille näyttäisi olevan elintarvikkeet. Vuonna 2017 yhtiö osti Whole Foods -yrityksen, ja voikin nykyään lisätä saavutustensa listaan olevansa viidenneksi suurin elintarvikkeiden myyjä Yhdysvalloissa.
Mitä seuraavaksi?
Amazon aloitti kirjakauppana, ja lähti huikeaan nousukiiton lähes välittömästi. Vaikka yhtiö onkin laajentanut valikoimaansa valtavasti, on kirjat edelleen yksi sen tärkeimmistä tuoteryhmistä. Amazon vastaakin noin 50 prosenttia kirjojen kokonaismyynnistä kotimaassaan Yhdysvalloissa, osaksi innovatiivisten ratkaisujensa vuoksi, mutta pääosin markkinoiden halvimpien hintojen johdosta. Amazon uhkaakin fyysisten kirjakauppojen olemassaoloa, ja on verkkokirjakaupan lisäksi avannut jopa useita kivijalkamyymälöitä Yhdysvalloissa – ja lisää on todennäköisesti tulossa. Vain aika näyttää, mihin suuntaan Amazon ja erityisesti sen kirjoihin liittyvät keksinnöt kehittyvät tulevaisuudessa.