Nuorten kirjojen markkinointi – miten nuoret tavoitetaan?

Sosiaalinen media on valloittanut nuorien ikäpolvien elämän. Kommunikointi, viihde, ja jopa työ on päivä päivältä siirtynyt sähköisempään muotoon. Sen vuoksi kustantajat kääntyvätkin Instagramin, Twitterin, Tumblrin ja YouTuben puoleen tavoittaakseen nuoret lukijat ja aikuiset, jotka pääsääntöisesti lukevat nuortenromaaneja.

Kustantamot nuorten jäljillä – nuorten lukutoukkien yhteisöt netissä

Penguin, yksi maailman suurimmista kirjankustantamoista, aloitti Penguin Teen brändin Twitterissä ja Facebookissa vuonna 2011. Penguin Teen onkin erinomainen esimerkki siitä, miten kustantajat yrittävät tavoittaa nuoremmat kohderyhmät. Sosiaalisten medioiden lisäksi Penguin Teen on perustanut uutiskirjeen, ja kaiken kaikkiaan Penguin Teen tavoittaa satoja tuhansia nuoria ja nuorenmielisiä lukijoita.

Penguin Teenin kaltaisia yhteisöjä on syntynyt kuin sieniä sateella, mitä enemmän nuortenromaanit kasvattavat suosiotaan. Suurimpia näistä ovat esimerkiksi HarperCollins-kustantamon Epic Reads, joka sai alkunsa Facebookista. Positiivisen vastaanoton jälkeen myös samaa nimeä kantava verkkosivu sai alkunsa. Myös MacMillan on lähtenyt mukaan kustantamojen yhteisötrendiin Fierce Reads -nimeä kantavan brändin kautta.

Penguin Teenin, Epic Readsin ja Fierce Readsin kaltaiset yhteisöt auttavat kustantamoja uusien julkaisujen esittelemisessä, markkinointistrategioiden kehittämisessä ja jopa kansien suunnittelussa.

BookTube – YouTuben lukijayhteisö

YouTube on kaikille tuttu, mutta sieltä löytyvä BookTube -niminen kirjayhteisö ei niinkään monelle. Nuoret lukutoukat ovat kuitenkin löytäneet kaltaisensa, ja YouTubesta on tullut oleellinen alusta kirjaintoilulle netissä. YouTuben kirjayhteisössä jaetaan kirjasuosituksia, kerrotaan mitä kirjoja on tullut ostettua ja mitä kirjoja on tarkoituksena lukea lähitulevaisuudessa. Myöskin kirjainhokit jaetaan samanmielisille ystäville videon välityksellä. Kirjakerhot ja live-videot ovat oleellinen osa yhteisöä.

YouTubesta löytyy niin pieniä kuin suurempia kanavia, joissa kirjat ovat keskiöissä. Parhaimmillaan seuraajia on

satoja tuhansia. On luonnollista, että kustantamot ovat huomanneet YouTuben kirjayhteisön kasvun, ja siirtäneet markkinointipanoksiaan sinne. Monet YouTubettajat tekevätkin yhteistyötä kustantamojen kanssa ja välittävät tietoa uusista kirjajulkaisuista juuri niiden oikealle kohdeyleisölle.

BookTube on myös erinomainen tietolähde kustantamoille. Nettipersoonat jakavat jatkuvasti mielipiteitään esimerkiksi teemoista, joita tulisi olla esillä kirjoissa. Myös kirjojen kansidesign on asia, josta keskustellaan ahkerasti netissä. Vaikka sanonta kuuluukin, että kirjaa ei saisi tuomita kannen perusteella, niin on myönnettävä että kannella on paljon voimaa ostopäätöksissä.

#Bookstagram – Instagramin kirjakulma

Ei ole yllättävää, että lukijat ovat löytäneet paikkansa myös Instagramista. Kuten myös YouTubessa, Instagramin lukutoukat jakavat mielipiteitään kirjoista ja keskustelevat yhteisistä kiinnostuksen kohteista kuvien kommenttikentässä ja yksityisviestien välityksellä. Keskiössä ovat tietenkin esteettiset kuvat mitä kauniimmista kirjoista.

Kustantamot käyttävät myös Instagramia tavoittaakseen lukijakuntansa. Seuratuimmat käyttäjät saavat kustantamoilta arvosteltavakseen kirjoja, jotka saavat runsaasti näkyvyyttä kuva- tai Stories -julkaisujen muodossa. Kauniit kuvat voivat houkutella uusia lukijoita ihan vain pelkällä esteettisyydellään.

Kirjailijan oma-aloitteisuus palkitaan

Sosiaalisen median hyvänä puolena on se, että se on avoinna kaikille ja kynnys uusille ihmisille juttelemiselle on matalampi. Kirjailijoiden aktiivisuus sosiaalisessa mediassa – esimerkiksi Twitterissä – nähdään positiivisena asiana: potentiaaliset lukijat voivat kysellä suoraan kysymyksiä teoksen takana seisovalta henkilöltä ja kontaktin luominen kohdeyleisöön voi myös auttaa lojaalin lukijakunnan muodostumisessa. Mikäli kirjailijalla on jo seuraajia sosiaalisessa mediassa teoksen julkaisuhetkellä, auttaa se huomattavasti kirjan markkinoinnissa ja kohderyhmän tehokkaassa tavoittamisessa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *